• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 9 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Zamówienia online

Mity o odchudzaniu

Mity o odchudzaniu

Internet pełen jest informacji dotyczących diet. Codziennie zasypywani jesteśmy newsami ze świata żywieniowego. Wiele z krążących informacji są mitami.
Chcemy obalić te najpopularniejsze.

 


 

Herbata wspomaga redukcję masy ciała
Należy doprecyzować która? Niestety nie każdy rodzaj herbaty ma działanie odchudzające. Proces ten może wspomagać jedynie zielona i czerwona. 

Woda ma właściwości odchudzające
Woda jest jedynym płynem, który nie ma żadnej wartości energetycznej. Może wspomóc proces odchudzenia ponieważ dobrze  niweluje odczucie głodu. Podczas diet redukcyjnych zaleca się jej picie w zwiększonych ilościach, aby wypłukiwać toksyny uwalniające się z tkanki tłuszczowej! Zalecana ilość wody wypijana dziennie to 2-2,5 litra. Pamiętaj, aby odpowiednio nawodnić organizm najlepiej pić wodę w mniejszych ilościach a częściej!

Ryby są odpowiedniejsze od mięsa
W wyborze ryby należy zwrócić uwagę na jej gatunek. Najczęściej wybierane łosoś, makrela, tuńczyk zawierają dość dużo tłuszczu, jednak jest to potrzebne nam źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Z drugiej strony ryby, które są tłuste i dłużej żyją, mogą nadmiernie magazynować toksyny, więc takie ryby powinno się spożywać sporadycznie. Inne, mniej tłuste z powodzeniem mogą zastąpić mięso w naszej diecie. 

Drób jest chudy
Mięso drobiowe nie zawiera dużej ilości tłuszczu. Jednak to sposób  przygotowania wpływa na to, jaka jest  ostateczna wartość energetyczna potrawy. Indyk przyrządzony na parze nie zawiera więcej niż 200kcal. Natomiast kurczak smażony i spożyty ze skórą dostarczy nawet 3 razy więcej kalorii niż ten gotowany na parze!

Margaryna jest mniej tucząca niż masło
Oba tłuszcze mają wysoką wartość energetyczną. Dobre masło zawiera powyżej 82% tłuszczu mlecznego, natomiast margaryny mają różną zawartości tłuszczu. Aby tłuszcz nam nie szkodził- spożywajmy go w małych ilościach.

Białe pieczywo jest bardziej kaloryczne niż ciemne
Różnice w wartości energetycznej pieczywa białego i ciemnego są niewielkie. Jednak pieczywo ciemne, pełnoziarniste jest dużo zdrowsze. Zawiera więcej składników odżywczych, magnezu oraz błonnika, które dostarcza energii na dłużej. Pieczywa razowego na ogół spożywa się mniej niż tego białego-pszennego.

Chcąc schudnąć - zrezygnuj z ziemniaków
Ziemniaki są bardzo zdrowe a ich wartość energetyczna to tylko 90 kcal w 100 g. Wbrew powszechnej opinii mogą pojawiać się w diecie odchudzającej ponieważ są lekkostrawne i  stanowią źródło dobrze przyswajalnych węglowodanów, zwłaszcza skrobi. Ponadto zawierają duże ilości białka o wysokiej wartości odżywczej. To nie same ziemniaki stanowią problem ale dodatki do nich używane. To właśnie sosy czy tłuste mięsa są wysokokaloryczne i tym samymi mogą powodować nasze tycie. 

Zupy są wysokokaloryczne
Zupy, a zwłaszcza zupy krem, przygotowane na bazie samych warzyw z dodatkiem aromatycznych przypraw stanowią podstawę diety odchudzającej. Takie zupy są dla nas mocno odżywcze. Są skoncentrowanym źródłem witamin i składników odżywczych, a także ich  forma pozwala w większym stopniu wykorzystać je przez organizm. Zupy nie tuczą, jeśli nie gotujemy ich na tłustym mięsie oraz nie zagęszczamy ich tradycyjną zasmażką czy śmietaną. Warto zrezygnować z zagęszczania i zastąpić śmietanę naturalnym jogurtem.

Makaron jest tuczący
Makaron jedzony w niewielkich ilościach nie będzie negatywnie wypływał na nasza masę ciała. Makaron pełnoziarnisty, zawierający duże ilości błonnika, może nawet wspomóc ten proces. Tuczące jest połączenie makaronu z tłustymi, zawiesistymi sosami, tłustym mięsem czy serem. Należy więc makaron zjadać  warzywami lub lekkimi sosami.

Owoce można jeść bez ograniczeń
Owoce są nieodłącznym elementem prawidłowo zbilansowanej diety, natomiast należy pamiętać, że są one źródłem fruktozy- cukru!  Dziennie zaleca się spożycie 2-3 porcji owoców, najlepiej w pierwszej połowie dnia.

Ananas pochłania tłuszcze
Stwierdzenie to wzięło się stąd, że ananas zawiera enzym, który przyspiesza trawienie niektórych tłuszczów w jelitach. Nie ma on jednak działania odchudzającego. Najlepiej spożywać ananas surowy, ponieważ ten z puszki ma więcej kalorii.

Świeże warzywa i owoce mają więcej składników odżywczych niż mrożone
Wartość odżywcza mrożonych warzyw i owoców praktycznie nie odbiega od tych świeżych, ponieważ proces mrożenia zatrzymuje w nich wszystkie wartościowe składniki. Najlepiej wybierać te w opakowaniach, ponieważ warzywa i owoce leżące długo na stoiskach sklepowych, mogą być gorszej jakości.

Opuszczanie posiłków pomaga schudnąć
Aby utrzymać prawidłową masę ciała należy jeść posiłki w regularnych odstępach czasu. Jedzenie nieregularne powoduje to, że organizm zaczyna nadmiernie magazynować tkankę tłuszczową, jako zapasy na okresy " głodu". Omijanie posiłków powoduje, że przy kolejnym jest większy apetyt i spożywa się dużo więcej jedzenia. Ominięcie któregoś z posiłków to pozbawienie organizmu porcji witamin, białka i minerałów. Organizm lepiej trawi mniejsze, ale częstsze posiłki, niż te większe i rzadsze. 

Jedząc zdrową żywność, nie musisz kontrolować ilości
Wszystko spożywane w nadmiarze może pływać negatywnie na masę ciała. Należy więc kontrolować, ile i czego się spożywa, starając się nie przekraczać rozsądnych limitów kalorycznych. Chcąc powiedzieć, że dieta jest zdrowa należy pamiętać, że determinuje to zarówno rodzaj jak i ilość wybieranych produktów.

Ćwiczenia zmieniają tłuszcz w mięśnie
Tłuszcz i mięśnie zbudowane są z całkowicie innych komórek. Niemożliwa jest więc zamiana jednych w drugie. Ćwiczenia powodują spalanie tłuszczu i przyczyniają się do wzrostu zawartości mięśni w organizmie.

Jedzenie w nocy nie powoduje tycia
Niezależnie od tego jaka jest pora dnia spożywanie zbyt dużej ilości pokarmu nie jest dla nas zdrowe. Nadmierne jedzenie w późnych godzinach wieczornych nie pozwala wykorzystać spożytej energii w efekcie czego odkłada się ona w postaci tkanki tłuszczowej.

Kolacja powinna być spożywana maksymalnie do godziny 18
Godzina ostatniego posiłku jest ściśle uzależniona od trybu życia danego człowieka. Nie ma idealnej i jednej, najlepszej godziny. Zaleca się aby kolacja była spożywana 2-3 godziny przed snem.  Jedzenie bezpośrednio przed snem przyczynia się do odkładania tkanki tłuszczowej, a tym samym wzrostu masy ciała. Pamiętajmy, że wieczorne głodzenie się również nie wpływa pozytywnie na metabolizm!