• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 9 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Zamówienia online

Przegląd najpopularniejszych diet i ich wady. Część I

Przegląd najpopularniejszych diet i ich wady. Część I

Każdy z nas marzy o idealnej sylwetce. Często chwytamy się różnych sposobów, by osiągnąć nasz cel. Tak jak co sezon modne są inne ubrania czy dodatki, tak samo co chwila pojawia się nowa dieta-cud. Diety również bywają modne. Gwiazdy promują różnorodne style żywienia. Ale czy faktycznie warto podążać za modnymi dietami zamiast stosować zbilansowaną zdrową dietę? Przedstawiamy najpopularniejsze diety i ich wady.

Dieta białkowa Dukana (białkowa) – jej twórcą jest Pierre Dukan. Dieta ta opiera się głównie na produktach białkowych, spożycie węglowodanów i tłuszczy powinno być ograniczone lub wyeliminowane. Prowadzi to do czerpania energii z zapasów, czego efektem jest utrata masy ciała. Dieta białkowa składa się z 4 faz, z czego pierwsza oparta jest jedynie o białko i niektóre warzywa. Z czasem wprowadza się inne produkty.

WADY: Ze względu na znaczne ograniczenie (szczególnie w pierwszej fazie) produktów węglowodanowych i tłuszczowych, może dojść do uczucia zmęczenia i osłabienia organizmu. Dlatego też, zaleca się unikanie aktywności fizycznej. Ponadto, u osób będących na diecie Dukana pojawiają się zaparcia i częste oddawanie moczu. Podaż witamin w tej diecie ogranicza się jedynie do witamin A i D, co może prowadzić do ich nadmiaru w organizmie oraz do niedoborów innych witamin. Należy zwrócić uwagę na to, że dietę białkową mogą stosować osoby w pełni zdrowe.

Dieta Kopenhaska („trzynastka”)  –  okres trwania kuracji odchudzającej trwa zaledwie 13 dni. Celem diety jest przyspieszenie przemiany materii na zawsze. Dieta jest restrykcyjna, kaloryczność jest bardzo mała i nie pokrywa dziennego zapotrzebowania, dlatego można ją stosować zaledwie raz na dwa lata.

WADY: Ze względu na zbyt małą podaż energii, osoby będące na diecie Kopenhaskiej często czują się osłabione, dochodzi do omdleń. Ponadto pojawiają się problemy z cerą, wypadanie włosów, łamliwość paznokci. Stosując tą kurację odchudzającą zwykle jesteśmy rozdrażnieni i nerwowi. Dużym ryzykiem jest też to, że po zakończeniu „trzynastki”, jeśli wrócimy do dawnych nawyków żywieniowych będziemy narażeni na efekt jo-jo.

Dieta Atkinsa – to dieta bogata w tłuszcze oraz białka ale uboga w węglowodany. Założeniem tej diety jest polepszenie metabolizmu oraz zmniejszenie głodu poprzez bardzo małe spożycie węglowodanów które ma umożliwić kontrolowanie poziomu insuliny i cukru we krwi. Dieta Atkinsa składa się z 4 faz, w których stopniowo zwiększa się ilość spożywanych węglowodanów, chociaż przez cały okres trwania diety jest ona mała.

WADY: Głównymi niepożądanymi objawami są zaparcia, pogorszenie nastroju, wzrost „złego” cholesterolu we krwi, niedobory witamin i składników mineralnych w organizmie. Stosowanie tej diety obciąża także nerki i wątrobę. Należy liczyć się z efektem jo-jo po zaprzestaniu diety.

Głodówka – jej zadaniem jest oczyszczenie organizmu z toksyn. Jednak często stosowana jest jako metoda odchudzająca. Głodówka polega na nie jedzeniu a jedynie piciu wody, czasem w zależności od rodzaju głodówki, mieszanek ziołowych czy soków.

WADY: Głodzenie się prowadzi do osłabienia organizmu, bólów głowy, pogorszenia cery. Podczas dłuższego stosowania głodówki tracimy nie tylko tkankę tłuszczową ale głównie wodę i masę mięśniową. Ponadto głodówki obniżają przemianę materii nawet o 25%, a metabolizm ulega rozregulowaniu. Zwykle następuje efekt jo-jo.

Decydując się na restrykcyjną dietę nie dostarczającą wszystkich niezbędnych składników pokarmowych, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nie ma diety – cud. Może i uda nam się zgubić zbędne kilogramy ale efekt będzie chwilowy, a zrzucone kilogramy wrócą do nas jak bumerang. Musimy się zastanowić czy warto narażać nasze zdrowie?