• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 9 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Zamówienia online

Superfoods

Superfoods

Superfood, czyli jak zwiększyć wartość odżywczą swojego pożywienia?

Superfoods tzw. Super jedzenie – to pojęcie dietetyczne, określa wysoko odżywcze pożywienie, które charakteryzuje się korzystnymi właściwościami zdrowotnym. W naszym cateringu dietetycznym znajdziesz wiele takich produktów, dlatego postanowiliśmy przybliżyć Wam ich właściwości. Zawartość tego typu produktów oraz dbałość o wysoką koncentrację składników odżywczych w każdym posiłku zdecydowanie wyróżnia nas na tle konkurencyjnych cateringów.

Produkty te bogate są w minerały, witaminy, antyoksydanty, substancje bioaktywne, Obecnie nie ma jednego kryterium, które pozwala klasyfikować superfoodsy pod względem wartości odżywczych. Zalicza się do nich produkty, które mogą wpływać na prewencje chorób i poprawiać stan zdrowia np. które posiadają substancje czynne, takie jak polifenole, reserwatrol, izoflawony, antocyjany stosowane w prewencji i dietoterapii nowotworów.

Najczęściej określenie superfoods kojarzymy z trudno dostępnymi produktami lub dość drogimi. Obecnie jednak dostęp do nich staje się, co raz łatwiejszy, a niektóre z nich są zdecydowanie na każdą kieszeń. Zobacz, jakie produkty warto wprowadzić do diety, jakie mają działanie, jak je zastępować i stosować. Dziś przedstawimy część z nich, które znacie z Naszego cateringu i które stanowią roślinne źródło białka zalecane przy dietach bezmięsnych.

  • Jagody goji – Mimo, że są nie duże, zawierają dużo cennych właściwości. Są bogate w witaminy i minerały oraz substancje bioaktywne. W swoim składzie zawierają, aż 18 aminokwasów, co stanowi je również źródłem białka. Stosowane są w redukcji masy ciała, obniżaniu cholesterolu, problemach reumatycznych, w celu zwiększenia odporności oraz prewencji i dietoterapii nowotworowej. Można dodawać je do deserów, jogurtów, kasz śniadaniowych, domowej granoli. Tańszym odpowiednikiem jagód goji mogą być owoce jagodowe, berberys bogate w witaminę C i polifenole.

Jednak w okresie zimowym ich dodatek może zdecydowanie zwiększyć wartość odżywczą menu.

  • Jagody acai - Zawierają wiele rodzajów przeciwutleniaczy: tj. kwas ferulowy, reserwatrol. polifenole, kwas elagowy, które opóźniają proces starzenia oraz hamują rozwój komórek nowotworowych Zawierają również nienasycone kwasy tłuszczowe, korzystnie wpływające na układ krążenia, obniżają ciśnienie krwi, wspomagają redukcję masy ciała i prace mózgu. Obecnie można dostać owoce lub tłoczony sok. W przypadku soku należy zwrócić uwagę na to czy nie jest dosładzany syropem –glukozowo fruktozowym i czy sok jest skoncentrowany, a nierozcieńczany.
  • Grzyby Shiitake – wykorzystywane w medycynie chińskiej. Zawierają witaminy z grupy B (mogą stanowić zamiennik mięsa), są źródłem witaminy D wpływającej na pracę hormonów, układ odporności. Są źródłem beta glukanu korzystnie wpływającego na układ immunologiczny. Wykorzystywane są również w dietoterapii i prewencji nowotworów. Mogą stanowić dodatek do obiadu, zamiennik mięsa. Zamiennikiem mogą być tradycyjne pieczarki oraz boczniaki, dostarczające witaminy z grupy B.
  • Spirulina – sproszkowane algi. Stanowią roślinne źródło białka oraz cenne witaminy C, z grupy B. Zalecana jest w diecie wegetariańskiej i wegańskiej. Ma działanie krwiotwórcze. Jako jedyna roślina zawiera witaminę B12, dzięki czemu w dietach bez mięsa chroni przed anemią. Ma również właściwości oczyszczające, jest źródłem jodu ważnego dla odpowiedniej pracy tarczycy. Można dodawać ją do koktajli.
  • Nasiona chia – nasiona szałwii hiszpańskiej, dostarcza nie wiele kalorii, zaś dużo wartości odżywczych. Może stanowić dodatek do koktajlu, śniadania, jogurtu, deseru mlecznego, puddingu, zdrowego ciasta. Jest kolejnym roślinnym źródłem białka, omega 3. Zalane wodą nasiona chia, pęcznieją i żelują się, tworząc formę błonnika korzystnie oddziałującą na jelita. Tańszym zamiennikiem nasion chia może być siemię lniane.
  • Morwa - owoce cenione w fitoterapii za właściwości lecznicze. Nie tylko pomagają zredukować i utrzymać wagę, ale też regulują poziom cukru we krwi i nadmierną odpowiedź insulinową. Dzięki temu zalecane są w dietoterapii osób z cukrzyca. Korzystnie oddziałują na układ sercowo – naczyniowy, nerwowy. W dietoterapii stosuje się nie tylko owoce, ale i liście (napary, herbaty). Owoce mają również działanie przeciwzapalne.
  • Karob - czyli mączka chleba świętojańskiego jest produktem wysoce odżywczym Lepszy, zdrowszy odpowiednik kakao. Zawiera więcej przeciwutleniaczy, mniej kalorii niż kakao. Dostarcza tryptofan – aminokwas odpowiadający m.in. za dobry nastrój, epikatechiny wspomagające układ nerwowy. Karob nie zawiera kofeiny i treobrominy, więc będzie lepszą alternatywą dla kobiet w ciąży. Zawiera selen, magnez, żelazo, wapń i wiele innych substancji. Reguluje poziom glukozy we krwi. U nas znajdziesz go w zdrowych śniadaniach, deserach, jogurtach.

W następnym artykule omówimy m.in. quinoe, orzechy, warzywa krzyżowe i kapustne, amarantus, karob, kakao w wersji surowej oraz przyprawy, kasze, niektóre owoce. Dzięki temu dowiecie się, dlaczego te produkty pojawiają się w naszym menu oraz jak można we własnym zakresie wzbogacić swoje menu.