• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 11 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje

Europejski Dzień Mózgu

Europejski Dzień Mózgu

Dziś obchodzimy Europejski Dzień Mózgu. Czy to co jemy wpływa na jego kondycję? Czy odpowiedni dobór pokarmów może stymulować nasze myślenie, powstawanie nowych neuronów, a co za tym idzie lepszą pamięć, koncentrację i myślenie kreatywne?

Czy są składniki, które pomogą nam chronić mózg przed chorobami neurodegeneracyjnymi?
Odpowiedź brzmi: tak! Co zatem warto włączyć do swojej diety, żeby utrzymać swój najważniejszy narząd, w jak najlepszej formie?

1. Antyoksydanty. Znajdziemy je w produktach, takich jak:

- owoce jagodowe ( truskawki, maliny, jagody, owoce leśne) – mogą być mrożone
- owoce cytrusowe
- brokuły
- natka pietruszki
- szpinak
- brukselka
- marchew
- cebula

Antyoksydanty opóźniają procesy starzenia, chronią przed demencją i poprawiają pamięć.

2. Nienasycone kwasy tłuszczowe.

Dzielą się na omega 3 i omega 6. Chronią neurony, poprawiają przewodzenie impulsów. Ich niedobór może prowadzić do mniejszej produkcji serotoniny czyli hormonu odpowiadającego za szczęście. Brak omega 3diecie może być również przyczyną depresji, Ailzheimera i ADHD. Nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć odpowiednich ilości DHA (omega 3 ), dlatego ich odpowiednia podaż w diecie jest niezbędna! Gdzie ich szukać?

- ryby ( zwłaszcza tłuste – łosoś, makrela, sardynki, śledź)
- orzechy (zwłaszcza włoskie i pekan)
- olej lniany
- siemię lniane, nasiona chia
- pestki słonecznika i dyni

3. Witaminy z grupy B.

Niezbędne do syntezy neuroprzekaźników. Ich niedobór to gorsza pamięć lub przyczyna demencji starczej. Źródła:

- kasza gryczana
- pełnoziarniste pieczywo
- awokado
- orzechy włoskie
- rośliny strączkowe

Warto również pamiętać o istocie innych minerałów, które znaczącą wpływają na różne funkcje naszego mózgu. Cynk ( migdały, fasola, pieczywo pełnoziarniste) to lepsza koncentracja. Lecytyna ( jajka, soja, ryby) -lepsza pamięć i refleks.

Najważniejsze: WODA. Mózg w większości składa się z wody. To od niej zależy szybkość przewodzenia impulsów nerwowych, czyli mówiąc w skrócie myślenia. Odwodnienie (czyli moment, w którym zaczynami odczuwać pragnienie) to gorsza koncentracja, słabsze zdolności poznawcze, ograniczone myślenie kreatywne.

Chcesz być mądry? Odżyw swój mózg!:)