• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 11 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Ekologiczne opakowania
  • Zamówienia online

Fakty i mity dotyczące żywienia osób z cukrzycą

Fakty i mity dotyczące żywienia osób z cukrzycą

Cukrzyca typu 2 jest najczęstszym schorzeniem występującym współcześnie. Coraz większa liczba osób cierpi na różnego typu dolegliwości związane z cukrzycą.

O tym, czym jest cukrzyca, jak ją rozpoznać można przeczytać tutaj:

https://www.przelomwodzywianiu.pl/kacik-dietetyczny/cukrzyca

Choroba rozwija się powoli, stopniowo przybierając na sile. Przypuszcza się, że czynniki genetyczne mogą predysponować do rozwoju cukrzycy typu 2. W większości przypadków, to my sami ją sobie fundujemy.
Jedną z przyczyn choroby jest nieprawidłowy sposób odżywiania się. Doprowadza on do otyłości, powiększenia obwodu brzucha. Skutkuje to zaburzeniem wydzielania insuliny przez trzustkę albo opornością komórek na działanie insuliny – czyli rozwija się insulinooporność. Do tego brak aktywności fizycznej, przyśpiesza powstawanie zaburzeń.

Podstawą terapii tej choroby jest zatroszczenie się o prawidłowe żywienie.
Jak wygląda dieta dla osób z cukrzycą można przeczytać tutaj:

https://www.przelomwodzywianiu.pl/kacik-dietetyczny/zalecenia-zywieniowe-w-cukrzycy-typu-2

Wokół diety narosło dużo przekonań i mitów, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością.

Przyjrzymy się, co na ten temat mówi American Diabetes Association, organizacja stojąca na straży zdrowia osób z cukrzycą.

  1. Tylko osoby z nadwagą i otyłością będą chore na cukrzycę?

Nadmierna masa ciała jest ważnym czynnikiem, sprzyjającym rozwojowi cukrzycy. Ale nie jest jedynym. Istotny jest także poziom aktywności fizycznej, historia rodzinna, wiek itp. Często się zdarza, że osoby z cukrzycą typu 2 mają prawidłową masę ciała, lub niewielką nadwagę.

  1. Jedzenie dużych ilości cukru prowadzi do cukrzycy?

Niestety sam cukier nie jest jedynym winowajcom. Każda nadwyżka energetyczna, pochodząc nie tylko z cukru, ale także białka czy tłuszczu będzie przyczyniała się do rozwoju nadmiernej masy ciała, co znacząco zwiększa ryzyko rozwoju choroby.

  1. Wypijanie napojów słodzonych cukrem zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy?

Jak pokazują badania, regularne picie słodkich napojów, związane jest z występowaniem cukrzycy. Stąd zaleca się, aby unikać przyjmowania tego typu napojów. Napoje słodzone mogą podnosić poziom glukozy we krwi i dostarczają znacznej ilość kilokalorii. 1 puszka takiego napoju może zawierać aż 10 łyżeczek cukru.

Do napojów tych zalicza się m.in.: napoje owocowe, energetyczne, napoje herbaciane, gazowane.

  1. Mając cukrzycę należy jeść w odmienny sposób?

Zasady żywienia dla osób z cukrzycą są generalnie takie same jak dla osób zdrowych. Obejmują unikanie nadmiaru tłuszczu w diecie, unikanie nasyconych kwasów tłuszczowych, spożywanie umiarkowanej ilości soli. Źródłem białka powinny być chude produkty mięsne, mleczne, ryby i jajka. Nie można zapomnieć o warzywach, umiarkowanych ilościach owoców i produktach zbożowych pełnoziarnistych. Nie ma potrzeby stosowania specjalnych produktów dla diabetyków.

  1. Mając cukrzycę należy unikać produktów zbożowych takich jak chleb, makaron, ziemniaki itp?

Produkty te mogą być częścią zdrowej diety diabetyka, jeśli tylko będą dobrze wkomponowane w jadłospis. Należy wybierać te produkty, które są pełnoziarniste: chleb, ciemny makaron, grube kasze, brązowy i „ciemny” ryż. Takie produkty są bardzo cenne w zdrowym żywieniu i powinny dostarczać około połowę dziennej ilości energii.

  1. Mając cukrzycę nie można jeść słodyczy i czekolady?

Osoby z cukrzycą, mogą pozwalać sobie na słodycze i desery, jeśli te są w zdrowszej wersji lub stanowią część zdrowego posiłku. Oczywiście kończenie każdego posiłku ciastem czekoladowym jest niekorzystnym nawykiem. Ilość słodkich posiłków zależy też od stanu zdrowia, poziomu aktywności fizycznej a także od jednorazowo zjedzonej porcji. Kluczem do sukcesu jest planowanie takich posiłków i spożywanie ich sporadycznie, okazjonalnie.

  1. Owoce są zdrowe, więc można je spożywać bez ograniczeń?

Owoce zawierają węglowodany, więc podnoszą poziom glukozy we krwi i należy to uwzględnić przy planowaniu posiłków. Mimo to, owoce są zdrową żywnością zawierającą błonnik oraz wiele witamin i minerałów, więc są cennym produktem spożywczym, który można uwzględniać w codziennym menu.

 

Jeśli chcesz wiedzieć, jak może wyglądać taka dieta, skorzystaj z naszej diety pudełkowej Insulin Control w cateringu Przełom w Odżywianiu.