• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 9 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Zamówienia online

Jak radzić sobie z obrzękami?

Jak radzić sobie z obrzękami?

Budzisz się rano i czujesz jakby twoje powieki ważyły tonę? Nie możesz założyć swoich ulubionych pierścionków? A wieczorem marzysz tylko o ściągnięciu butów, bo nie mieszczą ci się na nogach?

To najczęściej zgłaszane dolegliwości związane z nadmiernym zatrzymaniem wody w ciele, czyli obrzękami. 

Budzisz się rano i czujesz jakby twoje powieki ważyły tonę? Nie możesz założyć swoich ulubionych pierścionków? A wieczorem marzysz tylko o ściągnięciu butów, bo nie mieszczą ci się na nogach?

To najczęściej zgłaszane dolegliwości związane z nadmiernym zatrzymaniem wody w ciele, czyli obrzękami. Gromadzą się one w układzie krążenia, przestrzeniach i jamach ciała. Mogą być objawem ciężkiego stanu medycznego, takiego jak choroba nerek lub niewydolność serca. Ale w przypadkach, w których opuchlizna jest łagodna i nie występują dodatkowe schorzenia, można ograniczyć zatrzymanie wody za pomocą kilku prostych sztuczek.

  1. Jedz mniej soli

Sól składa się z sodu i chlorku. Sód wiąże się z wodą w ciele i pomaga utrzymać równowagę płynów zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz komórek.  Jego nadmiar w ciele, przyczynia się do nadmiernego zatrzymania wody. Dlatego jeśli często jedzone są posiłki bogate w sól, takie jak przetworzone produkty spożywcze, nasze ciało może zatrzymywać wodę. Takie produkty żywnościowe są w rzeczywistości największym źródłem sodu w diecie.

  1. Spożywaj produkty zawierające potas

Potas to minerał, który spełnia kilka ważnych funkcji.  Na przykład pomaga wysyłać sygnały elektryczne, które utrzymują ciało w ruchu. Może także korzystnie wpływać na zdrowie serca. Wydaje się, że potas pomaga zmniejszyć retencję wody na dwa sposoby, obniżając poziom sodu i zwiększając produkcję moczu.

Banany, awokado i pomidory to przykłady produkty o wysokiej zawartości potasu.

  1. Magnez

Magnez bierze udział w ponad 300 reakcjach enzymatycznych, które utrzymują funkcjonowanie organizmu. Spełnia więc bardzo ważną rolę w naszym ciele. Dlatego też zwiększenie spożycia magnezu może pomóc w ograniczeniu zatrzymywania wody. Jedno z badań wykazało, że 200 mg magnezu dziennie zmniejszyło zatrzymanie wody u kobiet w okresie przed miesiączkowym.

Dobrymi źródłami magnezu są orzechy, pełnoziarniste produkty, ciemna czekolada oraz liściaste, zielone warzywa. Można również spożywać go w formie suplementu diety.

  1. Inne sposoby na zmniejszenie obrzęków:
     
  • Aktywność fizyczna: spacer i poruszanie się może być skuteczne w zmniejszaniu gromadzenia się płynu w niektórych obszarach ciała, takich jak kończyny dolne. Podnoszenie stóp może być również pomocne.
     
  • Pij więcej wody: zwiększenie ilości wypijanej wody może paradoksalnie zmniejszyć jej zatrzymanie w ciele
     
  • Skrzyp polny: ziele skrzypu ma działanie moczopędne, dlatego pomaga usuwać nadmiar zgromadzonej wody. Warto więc pić herbatkę z niego.
     
  • Pietruszka: jest kolejnym ziołem, który pomaga usuwać nadmiar wody w ciele. Dobrze jest dodawać ją do potraw, lub zrobić z niej soki i koktajle.
     
  • Koper: podobnie jak pietruszka, ma działanie moczopędne.
     
  • Pokrzywa: jest najsłynniejszym ziołem zmniejszającym zatrzymywanie wody. Poleca się wypijanie 1-2 szklanek w ciągu dnia.
     
  • Mniszek lekarski: w jednym z badań ochotnicy 3 razy dziennie pili ekstrakt z mniszka. Po 24 godzinach obserwacji zauważono zwiększone wydalanie moczu u tych osób.
     
  • Sok żurawinowy: warto wprowadzić go do swojego menu, gdyż także pomaga pozbywać się nadmiaru wody w ciele.
     
  • Hibiskus: w przypadku uczucia zatrzymania wody w ciele, warto pić herbatkę z hibiskusa.
     
  • Czosnek: znany ze względu na działanie wspierające odporność w przypadku przeziębienia, czosnek był w przeszłości stosowany jako środek moczopędny.