• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 9 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Zamówienia online

Jak rozpocząć zmiany żywieniowe?

Jak rozpocząć zmiany żywieniowe?

Rozpoczęcie zmian żywieniowych, które mają zmierzać do spadku masy ciała oraz do poprawy stanu zdrowia jest działaniem ważnym , ale na początku może być trochę przytłaczające. Większość z nas ma silnie zakorzenione przyzwyczajenia. Kupujemy te same produkty spożywcze, przyrządzamy te same potrawy. Jednak jeśli poważnie myślimy o swoim zdrowiu i o szczupłej sylwetce, powinniśmy spojrzeć na te nawyki i zmodyfikować je na bardziej sprzyjające. 

W cateringu dietetycznym Przełom w Odżywianiu, wiemy, że zmodyfikowanie swoich nawyków żywieniowych i rozpoczęcie wybierania czegoś innego jest dużym wyzwaniem. Zwłaszcza jeśli chodzi o jedzenie - czyli czynność, którą wykonujemy kilka razy dziennie. Nasze nawyki pozostają z nami na długie lata. Ale warto postarać się i wypracować sobie nowe schematy działania.

1. Przestrzegaj planu zdrowego odżywiania

Plan zdrowego odżywiania powinien obejmować żywność, którą z jednej strony lubisz, oraz przede wszystkim tą, która jest zdrowa i niezbyt przetworzona. Obejmuje ona produkty takie jak owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, niskotłuszczowa produkty mleczne, jajka, chude mięso, owoce morza, rośliny strączkowe i orzechy. Dzięki nim szybciej zaspokoimy głód i będziemy mieć mniejszą ochotę na podjadanie przekąsek. Najbardziej sycące pokarmy zawierają dużo błonnika (np. owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe i orzechy) i / lub białka występującego w mięsie, rybach, nabiale i soi.  Jeśli nie jesteś fanem tych produktów – nic straconego. Powoli i małymi krokami staraj się wprowadzać je do swojej diety, a po pewnym czasie na pewno się do nich przyzwyczaisz.

2. Rób małe kroki

Praca nad zmianą swoich nawyków jest trudna. Dokonywanie małych, stopniowych zmian schematów jedzenia jest najlepszym sposobem na zmianę diety. Często proponuje się wprowadzenie jednej zmiany w każdym tygodniu, aby dać sobie czas na przyzwyczajenie się do nowej sytuacji. Naszym ostatecznym celem powinno być utrwalenie nowych nawyków żywieniowych, które mogą trwać przez całe życie.  Doskonałym sposobem na rozpoczęcie jest wypełnienie szafek i lodówki zdrową żywnością i planowanie przygotowywania zdrowych posiłków w domu. Wybierz nową książkę kucharską lub magazyn kulinarny specjalizujący się w zdrowej kuchni i zacznij gotować.

3. Ustal realistyczne cele

Większość ludzi, którzy chcą schudnąć, stawia sobie zbyt wysokie cele. Zazwyczaj dotyczą one zbyt szybkich spadków masy ciała. Jednak utrata zaledwie 5% do 10% masy ciała może poprawić samopoczucie, wyrzeźbić ciało, co najważniejsze, poprawić własne zdrowie. Badania pokazują, że utrata nawet niewielkiej ilości masy ciała może poprawić ogólny stan zdrowia, a w szczególności obniżyć ciśnienie krwi oraz poziom glukozy i cholesterolu. Na spadek masy ciała popatrz realistycznie. Zalecana szybkość odchudzania to 0,5kg tygodniowo. Należy być cierpliwym, ponieważ potrzeba czasu, aby nauczyć się nowych nawyków żywieniowych, które będą trwać przez resztę życia.

4. Nagradzaj się

Aby utrzymać wysoki poziom motywacji, wynagradzaj siebie po osiągnięciu nawet małych celów.  Przecież tracąc kilka kg lub regularnie ćwicząc zasługujesz na pochwałę.

Z drugiej strony, nie wyrzucaj sobie, jeśli coś ci się nie uda. Zazwyczaj tak jest, że nie wszystko się udaje i czasami upadamy. W takiej sytuacji po prostu odetnij się i wracaj na właściwe tory. Wykorzystaj tą nieudaną sytuację,  aby dowiedzieć się, gdzie jest twój słaby punkt i znajdz sposób na to jak poradzić sobie z sytuacją następnym razem bez porzucania diety. Przyjmij zasadę, aby trzymać się swoich zasad w 80%, a pozostałe 20% traktować lżej.

5. Zadbaj o wsparcie

Wsparcie jest istotną częścią udanego programu odchudzania. Poszukaj członka rodziny lub przyjaciela, który dołączy do ciebie na spacerach lub treningach i będzie stanowił podporę w chwili słabości. Możesz dołączyć również do grupy wsparcia, ponieważ w grupie łatwiej wytrwać.

6. Bądź bardziej uważny

Postaraj się być bardziej uważny. Jednym z pierwszych kroków w kierunku przezwyciężania złych nawyków żywieniowych jest zwracanie większej uwagi na to, co się spożywa i wypija. Postaraj się czytać etykiety żywności, dzięki czemu zaczniesz zwracać uwagę na wszystko, co wkładasz do ust. Gdy staniesz się bardziej świadomy tego, co jesz, zaczniesz zdawać sobie sprawę, w jakim stopniu potrzebujesz poprawić dietę. Niektóre osoby odnoszą korzyści dzięki dokładnemu zapisywaniu wszystkiego co zjedzą i wypiją w ciągu dnia. Mają wtedy większą kontrolę nad tym w jaką stronę podążają.

7. Wprowadź aktywność fizyczną

Dieta w 80% odpowiada za sukces. Reszta zależna jest od naszego stylu życia, w tym od poziomu aktywności fizycznej. Regularne ćwiczenia to potężne narzędzie, które pozwala spalić nadmiar spożytej energii. Poprawia kondycję naszego ciała, ładnie je modelując. Pomaga również zredukować stres i zmniejszyć ryzyko rozwoju chorób.

Bądźmy dumni z siebie,  z podjętej decyzji o zmianie swojego stylu życia. Efekty są bezcenne.