• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 11 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Ekologiczne opakowania
  • Zamówienia online

Jelita - Twój skarb

Jelita - Twój skarb

Niesamowita złożoność jelit i ich znaczenie dla naszego ogólnego zdrowia, stanowi temat zainteresowania naukowców w świecie medycznym. Coraz więcej badań wykazuje powiązanie pomiędzy zdrowiem i stanem jelit a układem odpornościowym, nastrojem, dobrą kondycją psychiczną, chorobami autoimmunologicznymi, zaburzeniami hormonalnymi, rozwojem nowotworów.

Wszystko to zależy od naszej bariery jelitowej. Dlaczego jej potrzebujemy?

Nasze jelita zajmują powierzchnię ok. 400 m2 i do sprawnego działania wymagają ok. 40% naszego dziennego zapotrzebowania energetycznego. Zapobiega to nadmiernej utracie wody i elektrolitów oraz przedostawaniu się antygenów, niestrawionych białek i mikroorganizmów do wnętrza naszego organizmu. Umożliwia wymianę substancji pomiędzy nami a otaczającym nas środowiskiem. Dzięki niej zachodzi wchłanianie substancji odżywczych ze spożytego pokarmu. Jej bardzo ważnym elementem jest naturalna warstwa ochronna wytworzona przez symbiotyczne baterie jelitowe, stanowiące barierę immunologiczną. Załamanie mechanizmów kontrolujących tą barierę stanowi niebezpieczeństwo dla naszego organizmu, ponieważ umożliwia rozwój wielu chorób.

Sprawdź, czy Twoje jelita potrzebują pomocy! Poznaj najczęściej spotykane objawy i czynniki przyczyniające się do zaburzonej pracy jelit.

1. Problemy trawienne

Wzdęcia, zaparcia, biegunki i zgaga mogą być sygnałem, że jelita nie funkcjonują prawidłowo. Prawdopodobnie mają trudności z trawieniem i przetwarzaniem żywności i dalej z eliminowaniem resztek. Jeśli takie objawy utrzymują się u Ciebie przez dłuższy czas, skonsultuj się ze swoim lekarzem.

2. Dieta z wysoką zawartością cukrów

Dieta bogata w przetworzoną żywność oraz cukier powoduje zmniejszenie ilości dobrych bakterii w jelitach. Nadmiar spożywanego cukru, zwłaszcza syropu kukurydzianego, będącego źródłem fruktozy, związane jest ze zwiększonym stanem zapalnym w organizmie. Stan zapalny jest jedną z przyczyn rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworowych.

3. Niezamierzony spadek masy ciała

Zmniejszenie masy ciała, bez wprowadzania jakichkolwiek zmian, czyli innego rodzaju diety czy aktywności fizycznej, może być sygnałem zaburzonej pracy jelit. Może wynikać z obniżonej zdolności do wchłaniania witamin i składników mineralnych, tym samym doprowadzając do głębokich niedoborów w ciele i stanu niedożywienia organizmu.

 

Czy wiesz, że:

  • Twoje bakterie w jelitach w sumie mają 100 razy więcej DNA niż jest zawartych w komórkach Twojego ciała.
  • W jelitach znajduje się ponad 70% komórek tworzących układ odpornościowy.
  • Jelita działają samodzielnie, nie potrzebują impulsów z mózgu do działania.
  • W naszych jelitach znajduje się ok. 100 milionów komórek nerwowych, dzięki czemu jelita pracują samodzielnie. To więcej neuronów niż znajduje się w rdzeniu kręgowym.
  • W jelitach znajduje się nerw błędny, który przewodzi impulsy z jelit do mózgu. Dlatego nasz mózg interpretuje sygnały z jelit jako emocje.
  • W jelitach produkowane jest 95% serotoniny potrzebnej naszemu ciału, więc jak chcesz mieć dobry nastrój, to zadbaj o jelita.

Jelita zawierają receptory opiatowe, dlatego mogą uzależniać się tak samo jak nasz mózg.

4. Zaburzenia snu i długotrwałe zmęczenie

Problemy z zasypianiem, bezsenność, częste wybudzanie się w nocy prowadzi do głębokiego i długotrwałego zmęczenia organizmu. Główny hormon, odpowiedzialny za nasz stabilny nastrój i zdrowy sen - serotonina jest produkowany właśnie w jelitach. Dlatego zaburzenia w funkcji jelit odbija się na naszej zdolności do głębokiego snu.

5. Zmiany skórne

Wypryski, zmiany skórne, krostki mogą sugerować niekorzystne zmiany skórne. Uszkodzenie jelit spowodowane złym odżywianiem, alergiami pokarmowymi, co przyczynia się do nieprawidłowego przechodzenia białek przez śluzówkę jelit do organizmu, co powoduje także stany zapalne skóry.

6. Choroby autoimmunologiczne

Choroby jelit i ich nieprawidłowe funkcjonowanie mogą pogłębić stany zapalne i zaburzać prawidłowe funkcjonowanie komórek układu odpornościowego. Może to przyczyniać się do nieodpowiedniej reakcji układu odpornościowego, co zwiększa ryzyko rozwoju chorób autoimmunologicznych.

7. Nietolerancje pokarmowe

Wynikają z nieprawidłowego trawienia niektórych produktów i potraw. Niestrawione resztki pokarmów trafiają do krwioobiegu, gdzie zaczynają być neutralizowane przez wolne rodniki. Skutkiem czego mogą być wzdęcia, gazy, biegunka, bóle brzucha.

8. Nadmierny i przewlekły stres

Badania pokazują, że stres psychiczny przyczynia się do zaburzenia flory bakteryjnej przewodu pokarmowego, nawet wtedy, gdy jest krótkotrwały. Każdy czynnik stresowy, zaburza integralność śluzówki jelit, przez co może zostać zaburzona i sprzyjać rozwojowi nieprzyjemnych dolegliwości. Na szczęście nasza flora bakteryjna jest plastyczna i po obniżeniu poziomu stresu, wraca do prawidłowego stanu.

Możesz temu przeciwdziałać!

 

Co jeszcze możesz zrobić?

Zoptymalizuj swoją dietę

Bardzo łatwo jest dokonywać złych wyborów żywieniowych, gdy jesteśmy przemęczeni lub bardzo głodni. Ale nawet w takich sytuacjach warto skupić się nad tym, co wybieramy do jedzenia. Skład naszej flory bakteryjnej zmienia się w zależności od tego, jakie spożywamy posiłki.

  • Nasze bakterie probiotyczne potrzebują prebiotyków – czyli węglowodany złożone. To dzięki nim, nasze zdrowe bakterie prawidłowo funkcjonują. Warto więc zadbać o to, aby do każdego posiłku dodawać warzywa, spożywać głównie pełnoziarniste produkty zbożowe – kasze, ryże, płatki, pieczywo, a także rośliny strączkowe.
  • Złe bakterie lubią cukier, który jest dla nich głównym pożywieniem. Aby ograniczyć ich namnażanie się, warto zredukować ilość cukrów prostych w swojej codziennej diecie. Słodycze, ciasta i ciasteczka, nadmiar owoców suszonych, niepełnoziarniste produkty zbożowe powinny się pojawiać bardzo okazjonalnie na naszych talerzach.
  • celowo wybieraj produkty zawierające pełnowartościowe białko, obfitujące w witaminy i składniki mineralne, kwasy omega- 3, ponieważ mają działanie ograniczające występowanie stanów zapalnych.

A gdy nie masz czasu na gotowanie, skorzystaj z diety pudełkowej. Nasza dieta Food Pharmacy została stworzona z myślą o prawidłowym funkcjonowaniu naszych jelit. To wspaniałe remedium na zdrową i prawidłową florę bakteryjną przewodu pokarmowego, silny przewód pokarmowy i ograniczenie stanów zapalnych.

Ruszaj się

Badania naukowe są bezkompromisowe – jednoznacznie udowadniają, że zdrowie naszych jelit, bierze się z regularnej aktywności fizycznej. Nic nie jest lepszym remedium na stresujący dzień niż krótkotrwały trening. Nawet 30 minutowy spacer w ciągu dnia, może znacznie obniżyć poziom stresu i poprawić zdrowie naszych bakterii w jelitach.

Nie bój się brudu

Czy to oznacza, że nie muszę już więcej sprzątać w domu? Niestety aż tak, nie ułatwimy Ci życia ???? Ale coraz więcej badań sugeruje powiązanie pomiędzy narażaniem się na brud, a zdrowszym układem odpornościowym. Mikroorganizmy znajdujące się w otoczeniu, powietrzu czy glebie trenują nasz układ odpornościowy, pozwalając mu prawidłowo się rozwijać. Wychodzenie na zewnątrz, zabawy ze zwierzętami, bywanie na campingach to jedne ze sposobów kontaktu z mikroorganizmami. Jeśli nie musisz, nie używaj produktów przeciwbakteryjnych, gdyż mogą usuwać wszystkie bakterie z powierzchni Twojej skóry.

Dbaj o swoje jelita – ich odpowiednie działanie zapewnia dobre samopoczucie, pozytywne nastawienie i sprawnie działający układ odpornościowy. Pamiętaj więc o regularnych posiłkach w ciągu dnia. My możemy Ci w tym pomóc – warszawski catering dietetyczny Przełom w Odżywianiu to zdrowe posiłki spakowane w pudełka. Zwróć szczególnie uwagę na dietę Food Pharmacy, która szczególnie wspiera funkcjonowanie naszych jelit oraz odżywia znajdujące się tam zdrowe bakterie.