• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 11 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje

Mindfull eating - sposób na uważne jedzenie.

Mindfull eating - sposób na uważne jedzenie.

Kiedy ostatni raz tak naprawdę zwracałeś uwagę na to co jesz i pijesz? Kiedy delektowałeś się spożywanym posiłkiem? Aktualnie żyjemy w biegu – śniadanie spożywamy w trakcie jazdy autem, kawę wypijamy biegnąc ze spotkania na spotkanie, aby nie tracić czasu w pracy, lunch spożywamy pracując na komputerze. Większość z nas posiłki spożywa na autopilocie, machinalnie spożywając posiłek, podczas patrzenia w telewizor lub ekran telefonu.

Skutkuje to tym, że nie potrafimy sobie przypomnieć, co wczoraj jedliśmy na obiad, nie pamiętamy smaku potrawy lub dziwmy się jak szybko zniknęła paczka ciasteczek.  Dla większości z nas, brak skupienia się na jedzeniu, skutkuje zwiększeniem liczby nadprogramowych kilogramów. Jeśli spożywamy posiłek w szybkim tempie, nasz mózg ma problem z rozpoznaniem sytości, przez co jesteśmy w stanie zjeść więcej niż realnie potrzebujemy.

Z pomocą przychodzi nam technika mindfull eating.

Mindfull eating, inaczej nazywane uważnym jedzeniem. Ta technika zachęca nas do większej uważności podczas jedzenia, co spowalnia nasz proces jedzenia. Dzięki temu bardziej odczuwamy smaki potraw, potrafimy się nimi delektować. Odróżniamy wczesne objawy sytości, dzięki czemu spożywamy taką ilość posiłku, która w tym momencie będzie dla nas odpowiednia. Dzięki uważnemu jedzeniu jesteśmy w stanie wsłuchać się w nasz organizm i postępować w zgodzie z nim.

Uważne jedzenie to również technika, która pomaga kontrolować nam nasze nawyki żywieniowe. Wiele badań potwierdziło, że stosowanie uważnego jedzenia sprzyja utracie masy ciała, zmniejsza objadanie się i pomaga czuć się lepiej.

Na czym polega mindfull eating?

Uważne jedzenie polega na skupieniu się, zwrócenie uwagi na swoje doświadczenia, odczucia, sygnały płynące z organizmu, podczas spożywania posiłku.

Uważne jedzenie to:

  • powolne spożywanie posiłków
  • podczas posiłku unikanie sytuacji i rzeczy, które mogą powodować rozproszenie
  • słuchanie sygnałów głodu fizycznego i jedzenie tylko do prawidłowego nasycenia
  • nauczenie się rozróżnienia odczucia prawdziwego głodu, a nie mylenie go z głodem psychicznym
  • angażowanie zmysłów: zwracanie uwagi na kolory, zapachy, dźwięki, tekstury i smaki
  • to nauka radzenia sobie z poczuciem winy i lękiem związanym z jedzeniem
  • świadomość, że jedzenie ma na celu utrzymanie ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia
  • zauważanie wpływu jedzenia na własne uczucia i sylwetkę
  • docenianie jedzenie
  • jedzenie posiłków, które są naturalne i zdrowe

Mindfull eating pomaga utrzymać odpowiednią masę ciała.

Większość osób starających się pozbyć zbędnych kilogramów, zmaga się z efektem jojo. Chudną, ale równie szybko wracają do pierwotnej masy ciała. Naukowcy zauważyli, że może to być związane z:

  • nadmiarem spożywanych produktów,
  • jedzeniem pod wpływem emocji,
  • jedzeniem pod wpływem czynników zewnętrznych, np. ciastka, które stoją na stole,
  • jedzeniem, bez odczucia głodu
  • nadmiernym stresem, którego próbą rozładowania jest jedzenie

Aby temu przeciwdziałać, warto praktykować uważne jedzenie. Badania pokazują, że 6 tygodniowe praktykowanie tej techniki przez osoby otyłe, spowodowało spadek masy ciała o 4kg. W innym badaniu 6 miesięczne treningi uważności wpłynęło na spadek masy ciała średnio 12kg i nie spowodowało wzrostu masy ciała. Uczestnicy badania zmienili sposób patrzenia na jedzenie, świadomie kontrolując jego rodzaj i ilość.

Jak ćwiczyć minfull eating?

  • Na początek usiądź, kiedy spożywasz posiłek.
  • Wyeliminuj czynniki mogące cię rozpraszać- wyłącz telewizor i odłóż telefon.
  • Staraj się spożywać posiłki w ciszy.
  • Sięgaj po jedzenie tylko wtedy, kiedy czujesz głód.
  • Zanim cokolwiek włożysz do ust, zadaj sobie pytanie, dlaczego jesz? Czy jesteś naprawdę głodny? I czy wybrane jedzenie jest zdrowe?
  • Zanim zaczniesz jeść, włącz wszystkie swoje zmysły – zobacz jakie kolory ma posiłek, jak pachnie, dotnij go, aby poczuć strukturę produktu.
  • Zacznij od wolniejszego spożywania posiłków, nie spiesz się z ich spożywaniem.
  • Dokładnie i starannie przeżuwaj każdy kęs posiłku.
  • Koncentruj się na tym, jak czujesz się podczas jedzeniu.
  • Przestań jeść, od razu jak poczujesz pełność w żołądku.
  • Na początek warto wybrać jeden posiłek w ciągu dnia, aby skupić się na przestrzeganiu powyższych punktów.
  • Kiedy przećwiczysz to na jednym posiłku, uważność stanie się bardziej naturalna. Następnie możesz skupić się na wdrażaniu tych nawyków na pozostałe posiłki.
  • Bądź dla siebie dobry. Jeśli nie masz ochoty lub energii, aby tego dnia ćwiczyć uważność – nie rób sobie wyrzutów. Po prostu ćwicz przy kolejnym posiłku.

Posiłki z cateringu Przełom w Odżywianiu, pomogą ci stosować mindflull eating każdego dnia. Otwórz pudełko i delektuj się każdym kęsem.