• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 9 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Zamówienia online

Okno żywieniowe

Okno żywieniowe

Podstawą diety Food Pharmacy, oferowanej przez Warszawski catering dietetyczny Przełom w Odżywianiu, jest przestrzeganie okna żywieniowego. Co to takiego? Czy jego stosowanie ma pozytywny wpływ na nasze ciało? 

Okno żywieniowe to praktykowanie okresowego postu w ciągu dnia. Wydaje się to być trudne i stosowane tylko przez nielicznych? Tak nie jest. Każdego dnia przeprowadzamy krótkotrwały post, jednak nazywamy ten okres inaczej- to sen. Podczas spania, nie jemy, czyli mamy przerwę od jedzenia. 

Okno żywieniowe to czas pomiędzy ostatnim wieczornym posiłkiem, a pierwszym posiłkiem dnia następnego. Czas przerwy nocnej to okres „ głodówki”, a okres pomiędzy pierwszym posiłkiem w ciągu dnia a ostatnim to czas „ jedzenia” .

Jeśli zazwyczaj spożywamy śniadanie o godz. 8:00, a kolację o godz. 20:00, okres „jedzenia” obejmuje 12 godzin, podobnie czas „postu”. Niektórzy proponują skrócić okres spożywania posiłków do 8 godzin, tym samym wydłużając okres niejedzenia.

Przeprowadzono wiele badań nad wpływem okresowego poszczenia na stan zdrowia.

W badaniach wielokrotnie przewija się wniosek, że stosowanie codziennego krótkiego postu przyczynia się do poprawy metabolizmu ciała oraz obniża ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne.

Badania przeprowadzone na myszach zwierzętach pokazują, że powstrzymywanie się od jedzenia przez 12-20 godzin w ciągu dnia związane jest ze spadkiem masy ciała, redukcją poziomu cholesterolu, trójglicerydów, glukozy i insuliny we krwi. Zmniejsza się stan zapalny w ciele oraz poprawie ulega wrażliwość komórek na działanie insuliny.

Bardzo podobne wyniki pokazują badania na ludziach.

Celem jednego z badań było sprawdzenie jak przestrzeganie okna żywieniowego wpływa na masę ciała. W badaniu uczestniczyło 29 mężczyzn o normalnej masie ciała, którym zalecono przerwę nocną od jedzenia dłuższą niż 11 godzin. Po 2 tygodniach badania, wyniki pokazały większy spadek masy ciała od osób stosujących klasyczny sposób żywienia.

Dodatkowo, stosowanie okna żywieniowego wpływa na:

  • Zmniejszenie ciśnienia krwi
  • Obniżenie ryzyka rozwoju nowotworu
  • Poprawienie metabolizmu komórek i ich naprawę
  • Zwiększenie utleniania kwasów tłuszczowych, co wpływa na lepsze spalanie tkanki tłuszczowej
  • Regulowanie wytwarzania hormonów odpowiedzialnych za wzrost tkanki tłuszczowej
  • Poprawienie kontroli apetytu
  • Lepszą regeneracji neuronów, ochronę ich przed toksynami, co wpływa na lepszą pracę mózgu.

Przestrzeganie okna żywieniowego jest proste do zastosowania, a może przynieść dużo korzyści zdrowotnych.

Warto wzmocnić ten efekt, poprzez spożywanie żywności naturalnej, jak najmniej przetworzonej, bogatej w składniki odżywcze oraz mineralne. Dieta Food Pharmacy, dostępna w cateringu, spełnia te zalecenia, dodatkowo zmniejsza stan zapalny i pozytywnie wpływa na florę bakteryjną przewodu pokarmowego.
 


Time-restricted feeding and risk of metabolic disease: a review of human and animal studies, Rothschild J., K Hoddy K., Jambazian P., Nutrition Reviews, Volume 72, Issue 5, 1 May 2014, Pages 308–318
Intermittent fasting and human metabolic health, Patterson R., A. Laughlin G., D. Sears D., J Acad Nutr Diet. 2015 Aug; 115(8): 1203–1212.
Restricting night-time eating reduces daily energy intake in healthy young men: a short-term cross-over study, LeCheminant JD1, Christenson E, Bailey BW, Tucker LA., Br J Nutr. 2013 Dec 14;110(11):2108-13
Intermittent fasting promotes adipose thermogenesis and metabolic homeostasis via VEGF-mediated alternative activation of macrophage,  Kyoung-Han K.,  Yun Hye K., Eun Son J., Cell Res. 2017 Nov; 27(11): 1309–1326
Experiments with Intermittent Fasting, M. Berardi J., Scott-Dixon K., Green N., Precision Nutrition,  2011