• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 11 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Ekologiczne opakowania
  • Zamówienia online

Post leczniczy w walce z procesem starzenia się organizmu?

Post leczniczy w walce z procesem starzenia się organizmu?

Okresowy post jest praktykowany od milionów lat, ale niedawne badania rzuciły nowe światło na jego rolę w funkcjonowaniu naszego organizmu. 

Przeprowadzanie krótkotrwałego postu u ludzi nie jest niczym nowym. Wiele grup religijnych włącza post do swoich obrzędów. Dotyczy to m.in. Muzułmanów, którzy poszczą od świtu do zmierzchu w miesiącu Ramadan oraz Chrześcijan, Żydów, Buddystów, Hindusów, którzy tradycyjnie poszczą w wyznaczonych dniach tygodnia lub miesiącach.

Post polega na czasowym zrezygnowaniu lub znacznym ograniczeniu ilości i jakości spożywanych pokarmów i płynów, co powoduje przyjmowanie bardzo niewielkiej ilości energii. Należy zaznaczyć, że post różni się od ograniczenia wartości energetycznej diety. W tym drugim, następuje ograniczenie energii w diecie o 20-40%, ale częstotliwość posiłków oraz ich skład zostaje utrzymany.

Co się dzieje w Twoim organizmie, gdy jesteś na poście leczniczym?

Nasza wątroba jest głównym magazynem glukozy, która jest tam przechowywana w postaci glikogenu. Już po 12-24 godzinach od rozpoczęcia leczniczego postu, poziom glukozy we krwi zostaje obniżony o ok. 20% a nawet więcej.

 

Okresowe posty, obserwuje się także w świecie zwierząt.
U niektórych gatunków, przewlekły niedobór jedzenia, wydłuża częściowo długość życia organizmów, poprzez przeprogramowanie szlaków metabolicznych i odporność na stres. U gryzoni krótkookresowy niedobór pożywienia, wykazuje ochronne działanie w przypadku chorób: cukrzycy, nowotworów, chorób serca i neurodegeneracji.

Wtedy też ulegają wyczerpaniu zapasy glikogenu wątrobowego. W tym momencie metabolizm w organizmie przestawia się na inne tory. Włączony zostaje proces odżywiania wewnętrznego. Jako źródło energii, nie jest już wykorzystywana glukoza a stare komórki, złogi oraz produkty metabolizmu tłuszczu – ciała ketonowe i wolne kwasy tłuszczowe. W zależności od masy ciała i składu ciała, mechanizm odżywiania wewnętrznego pomaga przetrwać ludziom przez około 30 dni, bez jakiegokolwiek jedzenia.

Jaki wpływ ma post leczniczy na proces starzenia się organizmu?

Badania pokazują, że stosowanie postu reguluje pracę sirtuin. Są to enzymy, które regulują szybkości procesu starzenia się organizmu i tym samym długość życia. Jest to naturalny, ewolucyjny element mechanizmu regulującego proces starzenia się organizmu, uruchamiany w chwili niedoboru pożywienia i innych niekorzystnych warunków środowiskowych.

Sirtuiny wykazują bardzo podobne działanie w przypadku różnych gatunków zwierząt, a także ludzi. Dlatego dużo badań naukowych obejmuje obserwacje zwierząt. Wyniki prac pokazują, że nadekspresja sirtuin u drożdży przedłuża ich żywotność o 70%, a życie samców myszy zostaje przedłużone o prawie 16%. Przypuszcza się, że pogorszenie funkcji komórek i ich starzenie związane jest z nagromadzeniem się uszkodzeń DNA. Sirtuiny odgrywają ważną rolę w aktywacji białek naprawczych DNA, dzięki czemu żywotność komórek zostaje utrzymana.

W jednym z badań, analizowano, jak post leczniczy wpływa na wydłużenie życia szczurów. Poszczenie przez 24 godziny, 2 razy w tygodniu przez całe życie, znamiennie wydłużało życie tych zwierząt.

Do starzenia organizmu, przyczyniają się choroby cywilizacyjne….

Cukrzyca jest poważną chorobą, która dotyczy coraz większej liczby osób i to w coraz młodszym wieku. Jest to choroba, której konsekwencje są poważne – prowadzi do uszkodzenia nerek, naczyń krwionośnych, zwiększa ryzyko chorób sercowo – naczyniowych.

W jednym z badań sprawdzano jak tygodniowy post wpływa na parametry zdrowotne związane z cukrzycą. W eksperymencie tym wzięły udział osoby stosujące doustne leki hipoglikemizujące lub insulinę. Przez 7 dni osoby te stosowały głodówkę, dostarczającą maksymalnie 300 kcal/ dobę. Wyniki sprawdzano od razu po zakończeniu terapii oraz po 4 miesiącach. Zaobserwowano znaczny spadek masy ciała, utrzymujący się nawet po 4 miesiącach, znaczne zmniejszenie obwodu brzucha, ciśnienia krwi. Poziom hemoglobiny glikowanej, insuliny również uległy obniżeniu. Pokazuje to, że zastosowanie zmiany w stylu życia, może przynieść znaczące efekty w poprawie jakości życia.

W innym badaniu obserwowano osoby stosujące post leczniczy, przez 21 dni. Wyniki analizy pokazały, że u tych osób zostało obniżone ciśnienie skurczowe i rozkurczowe, obniżenie poziomu LDL cholesterolu, zmniejszenie poziomu insuliny i białka CRP (ostrej fazy). Nie zaobserwowano natomiast, aby post wpływał negatywnie na parametry krwi.

Mózg też się starzeje…

Wrażliwość układu nerwowego na zmiany związane z wiekiem, objawia się w chorobach neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera i Parkinsona. Niejednokrotnie potwierdzono korzystny wpływ różnych form postu na przedłużanie okresu zdrowia układu nerwowego. Restrykcja energetyczna wpływa na podstawowe szlaki sygnalizacji metabolicznej i komórkowej, regulujące długość życia komórki. Reguluje także metabolizm energii i wolnych rodników oraz komórkowe mechanizmy odpowiedzi na stres.

Proces starzenia się organizmu jest nieunikniony. Można jednak spowolnić ten proces. Nie zwlekaj, włącz okresowy post leczniczy do swojego życia. My Ci w tym pomożemy. W cateringu dieteycznym Przełom w Odżywianiu możesz skorzystać z diet pudełkowych – proponujemy Ci smaczny post leczniczy wg dr Ewy Dąbrowskiej, a dla fanów diety intermittent fasting mamy dietę przeciwzapalną - Food Pharmacy. Wypróbuj nasz catering dietetyczny już dziś i zamów zdrowe diety na  www.przelomwodzywianiu.pl


[1] Longo V., Mattson M., Fasting: Molecular Mechanisms and Clinical Applications, Cell Metabolism, 2014
[2] Sadraie B., Steckhan N., Kessler C., Effects of A One-week Fasting Therapy in Patients with Type-2 Diabetes Mellitus and Metabolic Syndrome - A Randomized Controlled Explorative Study, Exp Clin Endocrinol Diabetes., 2017
[3] Siedlecka K., Bogusławski W., Sirtuiny — enzymy długowieczności? Gerontologia Polska, 2005
[4] Bronwen M., Mattson M., Maudsley S., Caloric restriction and intermittent fasting: Two potential diets for successful brain aging, Ageing Res Rev., 2013