• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 11 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje

Poznaj parszywą dwunastkę - listę warzyw i owoców, które należy rozsądnie włączać do diety

Poznaj parszywą dwunastkę - listę warzyw i owoców, które należy rozsądnie włączać do diety

Environmental Working Group’s jest pozarządową organizacją, której celem jest umożliwienie ludziom życia w zdrowszym i czystszym środowisku. Dzięki swoim przełomowym badaniom umożliwia konsumentom podejmowanie bezpieczniejszych i bardziej świadomych decyzji dotyczących kupowanych produktów.

Organizacja ta bada zawartość pestycydów w próbkach warzyw i owoców. Pomimo tego, że organizacja wywodzi się z Ameryki, wyniki można przenieść na polskie podwórko.

EWG co roku publikuje listę dwunastu najbardziej zanieczyszczonych warzyw i owoców – jest to „parszywa dwunastka”. Są to produkty spożywcze, które akumulują największą ilość środków ochrony roślin, dlatego warto te produkty kupować z upraw ekologicznych.  EWG publikuje również listę najmniej zanieczyszczonych warzyw i owoców tzw. „czysta piętnastka”, które zawierają w sobie najmniejszą ilość pestycydów.

Listy te są przełomowym przewodnikiem dla nas kupujących. Mają pomóc nam w jak największym stopniu ograniczyć w swojej diecie narażenie na pestycydy, wskazując, które produkty warto wybierać z ekologicznych upraw, a które nie.

„Parszywa dwunastka” wg EWG na 2019

  • Truskawki
  • Szpinak
  • Jarmuż
  • Nektarynki
  • Jabłka
  • Winogrona
  • Brzoskwinie
  • Wiśnie
  • Gruszki
  • Pomidory
  • Seler
  • Ziemniak

Każdy z tych produktów uzyskał wynik dodatni pod względem szeregu różnych pozostałości pestycydów i zawierał wyższe stężenia pestycydów niż inne produkty.

Ponad 90 procent próbek truskawek, jabłek, wiśni, szpinaku, nektarynek i jarmużu dało wynik pozytywne na obecność dwóch lub więcej pestycydów.

Ciekawe wyniki badania dotyczą jarmużu. Wiele próbek tego warzywa wykazało 18 różnych pestycydów. Próbki jarmużu (i szpinaku) miały średnio 1,1 do 1,8 razy więcej pozostałości pestycydów niż jakikolwiek inny testowany produkt.

Czy to oznacza, że powinno się go wyeliminować z diety?

Zdecydowanie nie. Jarmuż ma szereg prozdrowotnych właściwości i zajmuje kluczowe miejsce w naszym menu. Wynik ten sugeruje nam jednak, że powinniśmy to warzywo kupować z upraw ekologicznych, w których niedozwolone jest stosowanie środków ochrony roślin. W naszym cateringu dietetycznym, dodatkowo dokładnie je myjemy, zanim przyrządzimy z niego pyszne danie do naszych warszawskich diet pudełkowych.

Poniżej EWG przedstawia listę „czystej piętnastki” wg danych z 2019r:

  • Awokado
  • Słodka kukurydza
  • Ananas
  • Mrożony groszek
  • Cebule
  • Papaja
  • Bakłażan
  • Szparagi
  • Kiwi
  • Kapusta
  • Kalafior
  • Melon kantalupa
  • Brokuły
  • Grzyby
  • Melon miodowy

W tych produktach żywnościowych wykryto stosunkowo niewiele ilości pestycydów, a testy wykazały niskie całkowite stężenie pozostałości pestycydów.

Wyniki pokazały również, że awokado i słodka kukurydza były najczystsze. W mniej niż 1 procent próbek wykryto pestycydy. Ponad 70 procent próbek owoców i warzyw z listy „czystej piętnastki” nie miało w ogóle pozostałości pestycydów.

Jak w domu wyczyścić warzywa i owoce z pozostałości pestycydów i szkodliwych zanieczyszczeń?

1. Zacznij od usunięcia bakterii

Wymieszaj litr wody z pół szklanki octu np. jabłkowego czy winnego, następnie zanurz w nim warzywa i owoce na 2-3 minuty. Dzięki temu stworzysz kwaśne środowisko, które zabija baterie.

2. Pozbądź się pestycydów

Pestycydy ulegają zniszczeniu w środowisku zasadowym. Dlatego do litry wody dodaj łyżkę sody oczyszczonej. Dokładnie wymieszaj do rozpuszczenia sody a następnie do roztworu przełóż warzywa a także owoce. Zostaw na kilka minut.

3. Tak oczyszczone produkty przepłucz czystą wodą. Są gotowe do spożycia.

A gdy chcesz się cieszyć zdrowymi posiłkami na bazie warzyw skorzystaj z diet pudełkowych w naszym cateringu dietetycznym Przełom w Odżywianiu.