• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 11 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Ekologiczne opakowania
  • Zamówienia online

Wiśnie i ich właściwości zdrowotne

Wiśnie i ich właściwości zdrowotne

Sezon na wiśnie już tuż tuż. Ze zniecierpliwieniem czekamy na owoce, które będą świeże, obfite, piękne i smaczne. Czy wiśnie są dla nas dobre? Odpowiedź brzmi zdecydowanie tak! Wiśnie są owocami o tzw. wysokiej gęstości odżywcze. Oznacza to, że w jednej porcji zawierają małą ilość kilokalorii, ale bardzo dużo ważnych składników bioaktywnych: błonnik, polifenole, karotenoidy, witaminę C, potas, tryptofan, serotoninę, melotoninę.

Dzięki temu, wiśnie:

1. Pomagają zmniejszać ból stawów

Wiśnie są bogate w antocyjany, które są cenione za swoje właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Mogą pomagać w zmniejszaniu stanu zapalnego stawów, co przekłada się na złagodzenie bóli stawów.

Antyoksydanty zawarte w wiśniach wpływają na zmniejszenie poziomu tlenku azotu - związku związanego z chorobą zwyrodnieniową stawów i reumatoidalnym zapaleniem stawów. Owoce te sprawdzają się także w przypadku dny moczanowej. W jednym za badań naukowcy wykazali, że po spożyciu wiśni, zmniejsza o ok. 35% intensywność ataku dny moczanowej.

2. Mogą chronić przed cukrzycą

Wiśnie mają także niski indeks glikemicznym wynoszący 22. Oznacza to, że nie wywołują dużych skoków i spadków poziomu glukozy we krwi. Mogą więc stanowić dobrą przekąskę dla osób z cukrzycą. Dzięki swoim możliwościom antyoksydacyjnych, zmniejszają ryzyko wystąpienia uszkodzeń naszego organizmu spowodowanych skokami poziomu glukozy we krwi.

3. Pomagają utrzymać dobry sen

Wiśnie są źródłem melatoniny, hormonu, który odpowiada za regulację wewnętrznego zegara biologicznego oraz za cykl snu i czuwania. Wykazano, że wypijanie szklanki soku z wiśni 30 minut po przebudzeniu oraz 30 minut przed wieczornym posiłkiem pomaga poprawić jakoś snu. W innym badaniu udowodniono, że wypicie soku z wiśni bezpośrednio przed snem, zwiększa całkowity czas snu i jakość snu. U osób, które regularnie spożywały sok z wiśni, zmniejszało się natężenie bezsenności. Wiśnie mogą również pomagać w zaburzeniach snu związanych ze zmianami stref czasowych.

4. Zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworu raka jelita grubego

Błonnik pokarmowy zawarty w wiśniach pomaga zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Odpowiednie spożycie błonnika pokarmowego pomaga nam kontrolować masę ciała. Nadmierny przyrost masy ciała jest czynnikiem zwiększającym ryzyko rozwoju nowotworu. Badania z udziałem myszy pokazały, że dieta zawierająca wiśnie, czyli bogata w antocyjany, zmniejszała częstotliwość występowania guzów w jelitach.

Co więcej, substancje zawarte w wiśniach mogą zmniejszyć powstawanie rakotwórczych substancji chemicznych, ze spożytego jedzenia. Ogranicza to negatywny wpływ substancji toksycznych na śluzówkę przewodu pokarmowego.

5. Zmniejszają prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca

Regularne spożywanie soku z wiśni pomoże być czynnikiem zmniejszającym poziom cholesterolu całkowitego, w tym cholesterolu „LDL” czyli „złego” cholesterolu. Dodatkowo wiśnie zawierają potas, który ma działanie obniżające ciśnienie krwi. W jednym z badań udowodniono, że włączenie do diety ekstraktu z wiśni, redukuje poziom ciśnienia krwi aż o 4 mmHg. Z innych badań naukowych wynika, że redukcja ciśnienia krwi o zaledwie 2 mmHg może zmniejszyć liczbę zgonów związanych z udarem aż o 6%, a zgonów związanych z chorobami serca o ok. 4%.

Sezon na świeże wiśnie tak krótko trwa, więc cieszmy się ich wspaniałym smakiem. W naszym cateringu dietetycznym, z przyjemnością serwujemy je Wam w naszym zdrowych deserach.