• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 9 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Zamówienia online

Zalecenia żywieniowe w cukrzycy typu 2

Zalecenia żywieniowe w cukrzycy typu 2

Cukrzyca typu 2 jest powszechną chorobą w krajach cywilizowanych. Coraz więcej osób zapada na tą chorobę. Przeciwdziałanie i leczenie cukrzycy obejmuje szereg działań. Jest to przyjmowanie leków, regularna aktywność fizyczna oraz dobrze skomponowana dieta. 

Zmiana sposobu odżywiania się jest kluczowa, aby obniżyć poziom glukozy we krwi. Przygotowywanie posiłków może sprawiać małe kłopoty, dlatego znaczna część osób decyduje się na otrzymywanie diety pudełkowej z cateringu dietetycznego. Zalecenia żywieniowe, powinny być dostosowane do potrzeb danej osoby, dlatego każda zmiana powinna być skonsultowana z dietetykiem.

Dieta dla osób z cukrzycą typu 2, ma za zadanie utrzymywać stabilny poziom glukozy we krwi. Nadmierne wzrosty i spadki jego poziomu we krwi przyczyniają się do szeregu powikłań cukrzycy. Ważne jest również utrzymywanie szczupłej sylwetki, ponieważ otyłość nasila te negatywne procesy. Samo obniżenie masy ciała, zmniejsza poziom glukozy we krwi.

Oto kilka zaleceń, którymi powinni kierować się chorzy:

Węglowodany:

Osoby z rozpoznaną cukrzycą typu 2, przed wszystkim powinny zwracać szczególną uwagę na jakość i ilość spożywanych węglowodanów. Powinno się zrezygnować z węglowodanów prostych, czyli takich, które ulegają szybkiemu wchłonięciu z przewodu pokarmowego. Podnoszę one bardzo szybko poziom glukozy we krwi, doprowadzając do rozregulowania organizmu. Ograniczeniu powinny ulec więc: słodkie potrawy, ciasta, ciasteczka, słodycze, suszone owoce, cukier, miód. Nie powinno spożywać się drobnych kasz, np. kuskus, jaglana, manna; pszennych makaronów, białego ryżu, białego pieczywa.

Produkty te powinno zamienić się na węglowodany złożone, czyli takie, które mają złożoną strukturę, zawierają więcej błonnika pokarmowego i tym samym są wolniej trawione w przewodzie pokarmowym. Zawarta w nich glukoza, ulega powolnemu wchłanianiu, co pomaga utrzymywać stabilną glikemię. Zalicza się do nich pełnoziarniste, grube kasze, np. gryczaną, komosę ryżową, pęczak; razowe makarony, pełnoziarniste pieczywo, ciemny ryż np. czarny, czerwony, brązowy, dziki.

Wybierając produkty spożywcze należy kierować się tzw. indeksem glikemicznym (IG). Określa on jak dany produkt wypływa na poziom glukozy we krwi po 2-3 godzinach od jego spożycia. Pokazuje jak bardzo dany produkt podnosi poziom glukozy we krwi. Im wyższy IG produktu, tym szybciej podnosi poziom glukozy we krwi. IG odnosi się tylko do produktów zawierających węglowodany, ponieważ białka i tłuszcze nie wpływają na poziom glukozy we krwi. W diecie osób z cukrzycą typu 2, powinny przeważać produkty z niskim indeksem glikemicznym, ponieważ po ich spożyciu, poziom glukozy we krwi jest bardziej stabilny i pomaga kontrolować glikemię. Ułatwia to również radzenie sobie  z głodem.

Produkty z niskim IG to:

  • świeże owoce: jabłka, gruszki, cytrusy, czereśnie, wiśnie, truskawki, maliny, brzoskwinie, śliwki;
  • warzywa;
  • produkty mleczne;
  • pieczywo pełnoziarniste, razowe; pumpernikiel; makarony pełnoziarniste, razowe; otręby, kasze grube, np. gryczana, komosa ryżowa, pęczak, jęczmienna; ryż dziki, czarny, czerwony;
  • warzywa strączkowe;
  • orzechy, pestki

Produkty ze średnim IG to:

  • świeże owoce: banany, ananas, mango, kiwi, arbuz, winogrona, figi; owoce z puszki;
  • ziemniaki gotowane lub pieczone, buraki, marchew gotowana, 
  • pieczywo pszenne, białe; wyroby cukiernicze z białej mąki, chleb chrupki; makarony pszenne z białej mąki; musli, płatki zbożowe naturalne, owsianka, ryż brązowy, jaśminowy, 
  • miód, cukier

Produkty z wysokim IG to: produkty te należy unikać.

  • Suszone owoce, daktyle,
  • ziemniaki smażone, w formie puree, frytki
  • drożdżówki, bagietki, chrupki kukurydziane, przekąski słone lub słodzone; płatki śniadaniowe słodzone; biały ryż rozgotowany
  • napoje gazowane, słodycze

Produkty z niskim IG to zazwyczaj produkty naturalne, nie poddane obróbce cieplnej, zawierające duże ilości błonnika pokarmowego. IG danego produktu zwiększa obróbka cieplna np. gotowane warzywa mają wyższy indeks glikemiczny niż spożyte na surowo. W codziennym jadłospisie bierze się jednak pod uwagę IG całej potrawy.  Są więc sposoby na to, aby zjeść produkt szybko podnoszący poziom glukozy we krwi, ale w bezpieczny sposób. Należy starać się jeść warzywa surowe lub gotowane al dente. Podobnie produkty zbożowe, najlepiej, aby były ugotowane na pół twardo. Do potraw warto dodawać olej w postaci dressingów lub błonnik, np. otręby do owsianki, orzechy do posypania sałatki owocowej. W naszym cateringu dietetycznym często z tego korzystamy. Dodatek tłuszczu, błonnika czy białka spowalnia wchłanianie glukozy i jest bezpieczne dla cukrzyka.

Tłuszcze:

Tłuszcze w diecie cukrzyka, powinny występować w ilościach umiarkowanych. Głównie powinno położyć się nacisk na rodzaj wybieranego tłuszczu. Na talerzu powinny królować oleje roślinne bogate w kwasy omega- 3, mające działanie przeciwzapalne. Do przygotowywania sosów do sałatek warto wybierać olej lniany, z orzechów włoskich, rzepakowy czy oliwę z oliwek. Powinno się bezwzględnie unikać izomerów trans kwasów tłuszczowych, zwartych w pieczywie cukierniczym, batonach, ciastkach, twardych margarynach, potrawach fast food. Warto dodawać do potraw awokado, orzechy, pestki czy nasiona, które są źródłem zdrowych tłuszczy.

Białko:

W diecie regulującej poziom glukozy we krwi, białko odgrywa ważną rolę. Stosunek białka pochodzenia zwierzęcego do białka pochodzenia roślinnego powinno wynosić 50/ 50%.  Polecane jest chude mięso – drób bez skóry, cielęcina, sporadycznie wołowina. Powinno się unikać spożywania wieprzowiny, wyrobów mięsnych typu kiełbasy, parówki. Wędliny powinny być bardzo dobrej jakości, najlepiej pieczone samodzielnie. Polecane jest spożycie ryb, zwłaszcza tłustych takich jak łosoś, śledzie, makrela. Są one źródłem dobroczynnych kwasów omega- 3. Pozostałe ryby są bardzo dobrym źródłem białka. W diecie dopuszcza się spożycie jajek, w ilości 2 sztuki na dzień. Dobrym zamiennikiem białka zwierzęcego są rośliny strączkowe. Można je spożywać w postaci pasty lub pasztetu lub jako dodatek do głównego dania.