• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 11 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Ekologiczne opakowania
  • Zamówienia online

Zalecenia żywieniowe w insulinooporności

Zalecenia żywieniowe w insulinooporności

Do naszego cateringu dietetycznego, zgłaszają się osoby, których celem jest skuteczne pozbycie się nadmiaru kilogramów. Osoby te, często są już po kilku dietach, które nie przyniosły pożądanego efektu. Uskarżają się na szybkie przybieranie na wadze, senność, zaburzenia nastroju, problemy z cerą, wypadanie włosów, ochotę na słodycze, brak efektu ćwiczeń. Niestety, w większości przypadków okazuje się, że przyczyna tkwi w zaburzeniach metabolicznych. Jednym z najczęstszych problemów jest insulinooporność. 

Co to takiego? Insulinooporność to obniżona wrażliwość komórek na działanie insuliny. Insulina jest hormonem, który ma za zadanie przenosić glukozę z krwioobiegu do komórek naszego ciała. Tam wykorzystywana jest jako źródło energii. U części osób, mechanizm regulacji glukozy zawodzi i komórki przestają reagować na działanie insuliny. Insulina zabiera z krwi glukozę, przenosi do komórek, ale one nie reagują na nią i cukier nie może przeniknąć do ich wnętrza. Wtedy insulina przenosi glukozę do tkanki tłuszczowej, powodując jej nadmierną akumulację, rozpoczynającą okres tycia. Komórki nadal potrzebują glukozy, ponieważ wykorzystują ją jako paliwo do potrzebnej pracy. Stąd pojawia się nadmierne łaknienie, zwłaszcza na produkty słodkie. Organizm zaczyna wytwarzać coraz większą ilość insuliny, aby zrekompensować braki glukozy. Stąd rozpoczyna się proces hiperinsulinizmu. Im więcej insuliny, tym więcej zaczyna odkładać się tkanki tłuszczowej. Cały proces zaczyna się napędzać.

Jakie badania wykonuje się w przypadku insulinooporności? W celu potwierdzenia lub wykluczenia problemu najlepiej wykonać badanie krzywej glukozy i insuliny. Badanie polega na wypiciu roztworu glukozy (75 g glukozy rozpuszczonej w szklance wody) i pomiarach obu parametrów. Wykonuje się 3 pobrania -  na czczo, a następnie po 1 i po 2 godzinie od wypicia roztworu. Na badanie należy zgłosić się na czczo, a podczas niego nie należy się ruszać. Wyniki pokażą czy poziomy glukozy i insuliny są prawidłowe. Najlepiej skonsultować je z lekarzem lub dietetykiem.

Insulinooporność to nie wyrok, ale nie można jej bagatelizować, ponieważ jest wstępem do cukrzycy. Natomiast należy zmienić styl życia oraz sposób odżywiania się.

W diecie należy skupić się na produktach, które nie podnoszą gwałtownie poziomu glukozy we krwi. Bezwględnie powinno się zrezygnować ze spożywania produktów przetworzonych, typu fast food, słodyczy i innych przekąsek. Podstawą jadłospisu są pełnoziarniste produkty zbożowe - kasze, ryż, pieczywo, a także rośliny strączkowe. W zależności od zaawansowania choroby, niejednokrotnie zachodzi potrzeba wykluczenia soków owocowych i owoców o wyższym indeksie glikemicznym. Dlatego głównie polecane są owoce o mocnej i głębokiej barwie, np. maliny, borówki, porzeczki. Nie można zapomnieć o warzywach, które dostarczają bogactwo witamin i składników mineralnych pomagających regulować gospodarkę węglowodanową w naszym ciele. 

Białko pojawia się w umiarkowanej ilości, głównie pod postacią ryb, produktów mlecznych oraz jajka. Poleca się wybierać chude gatunki mięsa, w celu ograniczenia spożycia szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych. Wybierając rodzaj tłuszczu, należy zwrócić uwagę na kwasy omega -3, ponieważ pomagają regulować poziom insuliny we krwi i zmniejszają stan zapalny. Należą do nich oleje np. lniany, rzepakowy; orzechy, pestki, tłuste ryby.

Kluczowe znaczenie ma śniadanie. Ze względu na wysokie stężenie hormonów, odpowiedzialnych za magazynowanie tkanki tłuszczowej, posiłek ten nie powinien zawierać zbyt dużej ilości węglowodanów. Dlatego spożycie owsianek jest ograniczone. Głównie poleca się jajka w różnej postaci, kanapki z pieczywa pełnoziarnistego z pastą roślinną lub twarogiem. 

Dobrym umiejscowieniem owoców w ciągu dnia jest II śniadanie. Aby nie podnosiły zbyt mocno poziomu glukozy we krwi, warto połączyć je ze źródłem tłuszczu, białka lub błonnika. Można wypić zielony koktajl na bazie szpinaku, kiwi oraz awokado posypany orzechami lub zjeść jogurt naturalny z owocami i orzechami. Na II śniadanie sprawdzi się również sałatka z warzyw z dressingiem.

Na obiad najczęściej wybiera się porcję mięsa lub ryby. Mogą być gotowane na parze, pieczone w piekarniku, grillowane. Dodatkiem są warzywa surowe lub gotowane, a także pełnoziarniste kasze i ryż. Posiłki te powinny być urozmaicane potrawami wegetariańskimi na bazie roślin strączkowych. 

Kolacja powinna bazować na warzywach zarówno surowych jak i gotowanych. Mogą to być zupy, gulasze warzywne, sałatki, warzywa grillowane lub pieczone. Dodatkiem do nich mogą być ziemniaki lub bataty, kasze, ryż a także jajka i produkty mleczne. 

Należy pamiętać o spożywaniu orzechów, nasion oraz pestek, a także o odpowiednim nawodnieniu. Należy wypijać ok. 2 litry wody dziennie, ponieważ niedobór wody będzie nasilał Insulinooporność. Osoby z tym zaburzeniem, nie mogą pić alkoholu, ponieważ będzie to odbijało się na masie ciała.

 Posiłki spożywa się co 3-4 godziny lub rzadziej. Podczas leczenia insulinooporności można korzystać z diety pudełkowej. Doskonale sprawdza się wtedy dieta Insulin Control, stworzona przez nasz catering dietetyczny dla osób z tą chorobą. Dieta ta obniża poziom glukozy i insuliny we krwi, poprawia wrażliwość komórek na działanie insuliny, reguluje gospodarkę hormonalną, pomaga pozbyć się nadmiaru kilogramów.