• Catering Dietetyczny
  • Dostawa na terenie Warszawy i okolic
  • 9 zdrowych diet, 5 posiłków
  • Profesjonalne konsultacje
  • Zamówienia online

Zalecenia żywieniowe w insulinooporności

Zalecenia żywieniowe w insulinooporności

Do naszego cateringu dietetycznego, zgłaszają się osoby, których celem jest skuteczne pozbycie się nadmiaru kilogramów. Osoby te, często są już po kilku dietach, które nie przyniosły pożądanego efektu. Uskarżają się na szybkie przybieranie na wadze, senność, zaburzenia nastroju, problemy z cerą, wypadanie włosów, ochotę na słodycze, brak efektu ćwiczeń. Niestety, w większości przypadków okazuje się, że przyczyna tkwi w zaburzeniach metabolicznych. Jednym z najczęstszych problemów jest insulinooporność. 

Co to takiego? Insulinooporność to obniżona wrażliwość komórek na działanie insuliny. Insulina jest hormonem, który ma za zadanie przenosić glukozę z krwioobiegu do komórek naszego ciała. Tam wykorzystywana jest jako źródło energii. U części osób, mechanizm regulacji glukozy zawodzi i komórki przestają reagować na działanie insuliny. Insulina zabiera z krwi glukozę, przenosi do komórek, ale one nie reagują na nią i cukier nie może przeniknąć do ich wnętrza. Wtedy insulina przenosi glukozę do tkanki tłuszczowej, powodując jej nadmierną akumulację, rozpoczynającą okres tycia. Komórki nadal potrzebują glukozy, ponieważ wykorzystują ją jako paliwo do potrzebnej pracy. Stąd pojawia się nadmierne łaknienie, zwłaszcza na produkty słodkie. Organizm zaczyna wytwarzać coraz większą ilość insuliny, aby zrekompensować braki glukozy. Stąd rozpoczyna się proces hiperinsulinizmu. Im więcej insuliny, tym więcej zaczyna odkładać się tkanki tłuszczowej. Cały proces zaczyna się napędzać.

Jakie badania wykonuje się w przypadku insulinooporności? W celu potwierdzenia lub wykluczenia problemu najlepiej wykonać badanie krzywej glukozy i insuliny. Badanie polega na wypiciu roztworu glukozy (75 g glukozy rozpuszczonej w szklance wody) i pomiarach obu parametrów. Wykonuje się 3 pobrania -  na czczo, a następnie po 1 i po 2 godzinie od wypicia roztworu. Na badanie należy zgłosić się na czczo, a podczas niego nie należy się ruszać. Wyniki pokażą czy poziomy glukozy i insuliny są prawidłowe. Najlepiej skonsultować je z lekarzem lub dietetykiem.

Insulinooporność to nie wyrok, ponieważ u większości osób jest wyleczalna. Nie można jej bagatelizować, ponieważ jest wstępem do cukrzycy. Natomiast należy zmienić styl życia oraz sposób odżywiania się.

W diecie należy skupić się na produktach, które nie podnoszą poziomu glukozy we krwi. W zależności od zaawansowania choroby, wyklucza się z diety produkty zbożowe, rośliny strączkowe, słodycze, potrawy przetworzone, produkty mleczne. Niejednokrotnie zachodzi potrzeba wykluczenia soków owocowych i owoców o wyższym indeksie glikemicznym. Białko pojawia się w umiarkowanej ilości, ponieważ jego nadmiar, również może spowodować wyrzut insuliny. Źródłem białka jest mięso, ryby oraz jajka. Konieczne staje się więc spożywanie większych ilości tłuszczu. Jest to tłuszcz pochodzenia zwierzęcego oraz roślinnego. Korzystne jest spożywanie produktów bogatych w kwasy omega- 3, zmniejszające stan zapalny. Należą do nich oleje np. lniany, rzepakowy; orzechy, pestki, tłuste ryby.

Kluczowe znaczenie ma śniadanie. Ze względu na wysokie stężenie hormonów, odpowiedzialnych za magazynowanie tkanki tłuszczowej, posiłek ten powinien być białkowo – tłuszczowy. Głównie poleca się jajka, mięso lub rybę z warzywami. Może to być np. omlet ze szpinakiem z sałatką lub pieczony schab z sałatką z pomidorów.

Dobrym umiejscowieniem owoców w ciągu dnia jest II śniadanie. Aby nie podnosiły zbyt mocno poziomu glukozy we krwi, warto połączyć je ze źródłem tłuszczu, białka lub błonnika. Można wypić zielony koktajl na bazie szpinaku, kiwi oraz awokado posypany orzechami lub zjeść sałatkę owocową polaną mlekiem kokosowym i udekorowaną pestkami i nasionami. Na II śniadanie sprawdzi się również sałatka z warzyw z sosem.

Na obiad najczęściej wybiera się porcję mięsa lub ryby. Mogą być gotowane na parze, pieczone w piekarniku, grillowane. Dodatkiem są warzywa surowe lub gotowane.

Kolejny posiłek składa się głównie z warzyw zarówno surowych jak i gotowanych. Mogą to być zupy, gulasze warzywne, sałatki, warzywa grillowane lub pieczone. Dodatkiem do nich mogą być ziemniaki lub bataty, a także jajko, ryby, mięso lub podroby.

Należy pamiętać o spożywaniu orzechów, nasion oraz pestek, a także o odpowiednim nawodnieniu. Należy wypijać ok. 2 litry wody dziennie, ponieważ niedobór wody będzie nasilał Insulinooporność. Osoby z tym zaburzeniem, nie mogą pić alkoholu, ponieważ będzie to odbijało się na masie ciała.

 Posiłki spożywa się co 3-4 godziny lub rzadziej. Podczas leczenia insulinooporności można korzystać z diety pudełkowej. Doskonale sprawdza się wtedy dieta paleo, ponieważ obejmuje powyższe wytyczne. Dieta ta obniża poziom glukozy i insuliny we krwi, poprawia wrażliwość komórek na działanie insuliny, reguluje gospodarkę hormonalną, pomaga pozbyć się nadmiaru kilogramów.